Du er her

Bankerne svigter hjemløse igen og igen

man, 10-05-2021, 11:52
Sofie Bay-Petersen
Informationsmedarbejder, SAND
Kontantfri filialer og ingen hjælp til nyt hævekort

Hjemløse lever et liv, der gør det at de har større risiko for at miste deres hævekort eller andre personlige ejendele, som andre låser inde i boligen. Der er også hjemløse, der ikke ønsker at have et hævekort og tilhørende kode, fordi det giver pusheren, lånehajerne og andre de måtte skylde penge, en mulighed for at tvinge kort, kode og i sidste ende kontanter fra den hjemløse. Et fænomen vi hører mere og mere til i hjemløseverdenen.

Indtil for nylig kunne den hjemløse gå ned i banken og hæve penge om end ikke på sit glatte ansigt, så med en form for legitimation og en underskrift. Men den mulighed forsvinder i takt med at bankfilialerne lukkes eller bliver gjort kontantløse.

En hjemløs er oftest på kontanthjælp eller på pension. Krav for at få ydelserne og de regler man skal leve op til, er velbeskrevet i lovgivningen. Og borgeren skal partshøres før der træffes afgørelser og har mulighed for at klage over afgørelser man er uenig i, f.eks. hvis man som kontanthjælpsmodtagere sanktioneres for ikke at møde op til en samtale på jobcenteret. Ja selv Grundloven omtaler at borgere, der ikke kan ernære sig selv, skal have offentlig forsørgelse.

Men hvis man ikke kan få adgang til sine penge, er de jo ikke noget værd I ”God skik-bekendtgørelsens” for finansielle virksomheder står der, at alle der efterspørger en konto har ret til en basal betalingskonto. Der står også at man skal have mulighed for at hæve og indsætte kontanter. Og der står tilmed, at hvis dette ”gennemføres ved personlig henvendelse i pengeinstituttets forretningslokale, kan instituttet begrænse antallet af ekspeditioner til én om ugen.” https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/330

Det er imidlertid ikke det de hjemløse oplever. Kontantløse banker har ikke åben for kontante hævninger én dag om ugen. Tværtimod skal de være heldige, hvis de kan hæve penge én gang om måneden i de banker, der endnu ikke har erklæret sig kontantløse. Der er også banker, der har en ordning hvor du kan bestille afhentning af et bestem kontantbeløb en gang om ugen i et bestemt klokkeslæt i en bestemt bank.  En ordning som anerkender problemet, men som er ubrugelig for hovedparten af hjemløse. Men det behøver vel ikke være så svært at give de borgere, der gerne vil hæve penge ved kassen i banken, den mulighed. Selvom bankerne skærer ned på antallet af filialer, har de tilsammen masser af filialer tilbage. Hvis de påtager sig forpligtelsen sammen og tilbyder hinandens kunder at hæve penge i en anden bank, kan de dele byer eller bydele op imellem sig. Det kræver blot en fuldmagt fra kundens side om at de må dele informationer om kunden med de andre banker.

Hvis man fx har mistet sit hævekort, kan det være sindssygt svært at få et nyt hvis man er hjemløs - selvom der er forskellige muligheder for at løse det for kunden. Det ønsker bankerne åbenbart ikke. Fx fortæller en hjemløs at hun mistede sit kort, men ikke kunne få tilsendt et nyt fordi hun boede på herberg - og dermed ikke havde sit navn på døren. Nogen anden løsning for at få kortet, blev hun ikke præsenteret for.

”Jeg har ikke kunne hæve penge i flere uger. Fordi jeg ikke har mit kort. Eller koden. Hvis jeg ikke solgte aviser, kunne jeg ikke få min medicin. Eller hvis Hus Forbi ikke havde den der ordning hvor man kan få gratis medicin. Og personalet (på herberget, red.) kan jo ikke gå ind i det, de kan jo ikke låne dig penge.

En anden hjemløs har henvendt sig til SAND fordi hun ikke kan få en konto pga. hendes tidligere blev hacket - denne svindel er meldt til politiet. Nu har hun været rundt ved en lang række banker - men svaret er det samme nedslående HVER GANG! Dette på trods af at man skal have en NEMKonto for at kunne få sin kontanthjælp.

Situationen for hjemløse har nået et niveau, der har fået hjemløseavisen Hus Forbi til at stille et borgerforslaget:  ”Alle skal have ret og adgang til egne penge” https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/borgerforslag-fra-hus-forbi-alle-skal-have-adgang-til-egne-penge?publisherId=13560291&releaseId=13620271

Det bør støttes og det bør diskuteres hvad bankernes rolle skal være og hvad de er forpligtet til.

Hvis bankerne ikke lever op til deres forpligtelse eller bevidst bryder reglerne og Staten er ligeglad med at bankerne bryder reglerne, så er det igen den hjemløse der bliver sorteper. I praksis står vi i en situation hvor den grundlovssikrede ret til at få offentlig forsørgelse reelt er sat ud af kraft af selvsamme stat som er funderet på den Grundlov, den selv har sat ud at spillet.

ALLE SKAL HAVE RET OG ADGANG TIL DERES EGNE PENGE 

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-07624 

 

Hjemløse lever et liv, der gør det at de har større risiko for at miste deres hævekort eller andre personlige ejendele, som andre låser inde i boligen. Der er også hjemløse, der ikke ønsker at have et hævekort og tilhørende kode, fordi det giver pusheren, lånehajerne og andre de måtte skylde penge, en mulighed for at tvinge kort, kode og i sidste ende kontanter fra den hjemløse. Et fænomen vi hører mere og mere til i hjemløseverdenen.

Indtil for nylig kunne den hjemløse gå ned i banken og hæve penge om end ikke på sit glatte ansigt, så med en form for legitimation og en underskrift. Men den mulighed forsvinder i takt med at bankfilialerne lukkes eller bliver gjort kontantløse.

En hjemløs er oftest på kontanthjælp eller på pension. Krav for at få ydelserne og de regler man skal leve op til, er velbeskrevet i lovgivningen. Og borgeren skal partshøres før der træffes afgørelser og har mulighed for at klage over afgørelser man er uenig i, f.eks. hvis man som kontanthjælpsmodtagere sanktioneres for ikke at møde op til en samtale på jobcenteret. Ja selv Grundloven omtaler at borgere, der ikke kan ernære sig selv, skal have offentlig forsørgelse.

Men hvis man ikke kan få adgang til sine penge, er de jo ikke noget værd I ”God skik-bekendtgørelsens” for finansielle virksomheder står der, at alle der efterspørger en konto har ret til en basal betalingskonto. Der står også at man skal have mulighed for at hæve og indsætte kontanter. Og der står tilmed, at hvis dette ”gennemføres ved personlig henvendelse i pengeinstituttets forretningslokale, kan instituttet begrænse antallet af ekspeditioner til én om ugen.” https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/330

Det er imidlertid ikke det de hjemløse oplever. Kontantløse banker har ikke åben for kontante hævninger én dag om ugen. Tværtimod skal de være heldige, hvis de kan hæve penge én gang om måneden i de banker, der endnu ikke har erklæret sig kontantløse. Der er også banker, der har en ordning hvor du kan bestille afhentning af et bestem kontantbeløb en gang om ugen i et bestemt klokkeslæt i en bestemt bank.  En ordning som anerkender problemet, men som er ubrugelig for hovedparten af hjemløse. Men det behøver vel ikke være så svært at give de borgere, der gerne vil hæve penge ved kassen i banken, den mulighed. Selvom bankerne skærer ned på antallet af filialer, har de tilsammen masser af filialer tilbage. Hvis de påtager sig forpligtelsen sammen og tilbyder hinandens kunder at hæve penge i en anden bank, kan de dele byer eller bydele op imellem sig. Det kræver blot en fuldmagt fra kundens side om at de må dele informationer om kunden med de andre banker.

Hvis man fx har mistet sit hævekort, kan det være sindssygt svært at få et nyt hvis man er hjemløs - selvom der er forskellige muligheder for at løse det for kunden. Det ønsker bankerne åbenbart ikke. Fx fortæller en hjemløs at hun mistede sit kort, men ikke kunne få tilsendt et nyt fordi hun boede på herberg - og dermed ikke havde sit navn på døren. Nogen anden løsning for at få kortet, blev hun ikke præsenteret for.

”Jeg har ikke kunne hæve penge i flere uger. Fordi jeg ikke har mit kort. Eller koden. Hvis jeg ikke solgte aviser, kunne jeg ikke få min medicin. Eller hvis Hus Forbi ikke havde den der ordning hvor man kan få gratis medicin. Og personalet (på herberget, red.) kan jo ikke gå ind i det, de kan jo ikke låne dig penge.

En anden hjemløs har henvendt sig til SAND fordi hun ikke kan få en konto pga. hendes tidligere blev hacket - denne svindel er meldt til politiet. Nu har hun været rundt ved en lang række banker - men svaret er det samme nedslående HVER GANG! Dette på trods af at man skal have en NEMKonto for at kunne få sin kontanthjælp.

Situationen for hjemløse har nået et niveau, der har fået hjemløseavisen Hus Forbi til at stille et borgerforslaget:  ”Alle skal have ret og adgang til egne penge” https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/borgerforslag-fra-hus-forbi-alle-skal-have-adgang-til-egne-penge?publisherId=13560291&releaseId=13620271

Det bør støttes og det bør diskuteres hvad bankernes rolle skal være og hvad de er forpligtet til.

Hvis bankerne ikke lever op til deres forpligtelse eller bevidst bryder reglerne og Staten er ligeglad med at bankerne bryder reglerne, så er det igen den hjemløse der bliver sorteper. I praksis står vi i en situation hvor den grundlovssikrede ret til at få offentlig forsørgelse reelt er sat ud af kraft af selvsamme stat som er funderet på den Grundlov, den selv har sat ud at spillet.

ALLE SKAL HAVE RET OG ADGANG TIL DERES EGNE PENGE 

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-07624